Hans van Woerkom

Hans van Woerkom

Verhalenverteller en vertelcoach

Mijn liefde voor verhalen ontstond thuis en op de basisschool. Mijn vader vertelde thuis smakelijke anekdotes over alles wat hij meemaakte. Op de basisschool had ik een leraar die bijbelverhalen zo beeldend kon vertellen, dat ze als een film aan je voorbij gingen. Een leraar Duits op de middelbare school inspireerde me met zijn vertolking van Odysseus en Hercules. Ik merkte hierdoor dat het luisteren naar verhalen niet alleen spannend is, maar ook het begrip van de taal bevordert.

In 1974 werd ik leraar in het basisonderwijs. Hier begon ik zelf verhalen te vertellen aan de kinderen. Ik vertelde uit boeken, maar bedacht ook zelf verhalen. Met name een vervolgverhaal in de stijl van ‘In de ban van de Ring’, dat ik vertelde in een door kaarsen verlicht lokaal, was een groot succes bij de leerlingen.

In 1992 deed ik in een workshop een oefening over archetypen. De ‘minstreel’ raakte me diep. Ik had tranen in mijn ogen. Op een dag viel mijn oog op een Vertelfestival in Amsterdam. Daar zag ik in drie dagen elf voorstellingen. Geweldig. Verhalen vertellen: dat wilde ik ook. Na de workshop bij Jan Swagerman maakte ik mijn eerste verhaal: ‘Mariatta’ – het meisje dat een monster ging bestrijden. Een verhaal over angsten. Door het verhaal vaak te vertellen kreeg ik steeds meer zelfvertrouwen. Door de goede respons en vooral het plezier dat ik er aan beleefde, ontstond het idee om professioneel verhalenverteller te worden.

Ik deed een opleiding van drie jaar bij een Rotterdamse vertelschool. Daar leerde ik de kneepjes van het vak. Mijn vaardigheden werden uitgebouwd door het volgen van workshops bij nationale en internationale vertellers. Nu ben ik met veel plezier fulltime verhalenverteller en vertelcoach. Ik vind het bijzonder om mensen te inspireren door verhalen. De laatste jaren geef ik steeds meer mijn expertise door: in workshops ondersteun ik mensen bij het beter vertellen van hun verhalen.

Onno

Percussionist

Onno begeleidt de verhalen die Hans vertelt op een verrassende manier. Bij Afrikaanse voorstellingen gebruikt hij bougarabou. Die lijken veel op djembé’s, maar klinken mooier. Bij andere voorstellingen gebruikt hij instrumenten uit de hele wereld. Luisteraars zijn vaak verrast door de bijzondere klanken, die hij eruit tevoorschijn weet te halen.
Onno begon als fluitist in de experimentele Rotterdamse underground. Hij raakte gefascineerd door de Afrikaanse percussie. Hij nam lessen bij diverse Afrikaanse meesters o.a. Kaloga Traoré en de legendarische meesterdrummer Arafan Touré. Hij was percussionist bij o.a. Mombha, Assarab, Sole Survivor, The Assasanachs en hij was één van de medeoprichters van de Afrikaanse percussiegroep Obilaya.
Momenteel is Onno werkzaam als docent Afrikaanse percussie. Hij speelt bij Theatergroep Het Bedrijfv/h en geeft leiding aan zijn eigen percussiegroep Kawienbi. Daarnaast houdt hij zich bezig met het bouwen van houten klankobjecten, verdiept zich in diverse etnische en contemporaine muzieksoorten en schrijft eigentijdse composities.

Instrumentarium: djembé, doundoun, waterdrum, bougarabou, balafoon, ocarina, mazhar, hang, kanun, gongdrum, earthdrum, oceandrum, darabuka en steeldrum.

Helma Hartman

Helma



Helma speelt in een bijzonder muziekgezelschap: Wronghel en Wei uit Dordrecht. Ze spelen Middeleeuwse muziek op uw feest, jubileum of evenement. Sinds enkele jaren begeleidt ze ons regelmatig bij onze voorstellingen. Door haar instrumenten voegt ze iets heel bijzonders toe aan onze optredens. Ze speelt o.a. op doedelzak, schalmei en vele fluiten.

We worden gevraagd bij bruiloften, verjaardagen, scholen, bedrijven e.d.

Helma speelt mee in de voorstellingen ‘Robin Hood’, ‘Gawain, Ridder van Koning Arthur’, ‘De Dans van de Kraanvogel’ en ‘Jacoba’, over het leven van Jacoba van Beieren.

Verder begeleidt ze bij vele verhalen voor volwassenen zoals ‘Het Land waar nooit iemand sterft’, ‘De Schat van Lambertus’, ‘De Kraanvogel’ en nog veel meer.

Muziek is een absolute meerwaarde bij het vertellen van verhalen.